Annie MG Schmidt

Standaard

Dag bloggers,

Vandaag is het een speciale dag voor onze grootste kindervriendin. Annie MG Schmidt is vandaag 100 jaar geleden geboren en dat moet gevierd worden. Iedereen heeft wel een kopie van ‘Pluk van de Pettenflet’ of ‘Otje’ op zijn boekenplank staan. En als het dat niet is, ligt er zeker ergens één van haar dichtbundels rond te slingeren. Weet je, het was een straffe madam, die Annie MG Schmidt! Ik denk dat ik vanavond mijn boekenkast nog eens ga bekijken. Hier is alvast, als ode aan mijn favoriete kinderboekenschrijfster, een gedichtje.

Streepje

Toen ik Streepje had begraven,
achter bij de lijsterbes
— zielig hoopje dooie kater —
zei m’n moeder: Luister es.
Moet je niet gaan lopen treuren;
’t was tenslotte maar een kat.
Wat ie voor me had betekend
had ze dus nooit doorgehad.
Ga een keertje lekker fietsen;
zó erg is het ook weer niet.
Ik dacht enkel: Zwijg nou even,
‘k heb toch recht op wat verdriet.
Morgen gaat het vast al beter.
Alhoewel, dat stomme beest
was al heel m’n kinderleven
toch m’n beste vriend geweest.

XOXO

Janne

Geef een reactie

